Jedna z on-line služeb, která vám umožní rozesílat newslettery či jiné hromadné e-maily, je Mailchimp. Službu můžete využívat bezplatně do 2 tisíc kontaktů a 12 tisíc e-mailů měsíčně. Je však připravena i na střední či větší společnosti, které potřebují rozesílat daleko větší objem marketingových sdělení. Přes jejich nástroje připravíte i reklamy a příspěvky na sociální sítě. První verze služby Mailchimp vznikla v roce 2001 a dnes se řadí mezi přední poskytovatele tohoto druhu služeb.
Mailchimp je komplexní marketingový nástroj a orientaci v jeho prostředí je třeba věnovat nějaký čas. My vám v tomto článku představíme to základní.
Registrace
Pro registraci klikněte vpravo nahoře na Sign Up Free. Zadejte svůj e-mail, na který vám obratem přijde potvrzující odkaz. Po jeho prokliknutí si už jako přihlášený uživatel vyberete jeden z programů, který odpovídá vašemu objemu newsletterů. U všech najdete základní popis. My si vše ostatní ukážeme na free verzi. Na další straně vyplníte další osobní údaje a případně vyberete předmět svého podnikání. Na konci se můžete přihlásit o novinky a tipy.
Emailing pro WordPress
Série o emailing službách nejen pro WordPress.
- MailPoet
- Mailchimp představení
- Mailchimp propojení s WP
- SmartEmailing
- Ecomail
- Srovnání služeb
Následně se můžete ihned pustit do tvorby e-mailů nebo do budování databáze kontaktů.
Administrace
Přes administrační panel nahoře máte k dispozici tyto položky:
- Create – zde můžete vytvořit e-mail, reklamu, webovou stránku, vstupní stránku, průzkum, příspěvek na sociální sítě, formulář nebo tištěnou pohlednici.
- Campaigns – zde spravujete existující kampaně.
- Automate – zde nastavujete různé automaticky prováděné akce.
- Audience – zde spravujete kontakty.
- Brand – zde spravujete vlastní podklady a zdroje a propojení se stránkami.
- Reports – zde máte k dispozici podrobné statistiky.
Tvorba newsletterů
Create > Email
Můžete zvolit mezi jednorázovým, automatizovaným nebo čistým e-mailem.
Mezi automatizovanými si můžete vybrat např. uvítání nových odběratelů, rozesílání nových příspěvků na blogu, přání k narozeninám a několik druhů e-mailů cílených na zákazníky – speciální nabídka pro ty nejvěrnější, zpráva pro ty, kteří již dlouho nenakoupili, připomínka prohlédnutého zboží a další. Automaticky zasílané newslettery nastavíte i přes menu Automate > Email.
Po výběru druhu e-mailu zadáte název nové kampaně a kliknete na Begin. Tvorba newsletterů je přes Mailchimp intuitivní a přehledná. Můžete vybrat, komu budou odeslány i jak se zobrazí odesílatel. Pro jednoduchou tvorbu samotného obsahu si můžete vybrat připravené rozvržení nebo rovnou šablonu (některé zobrazené jsou však k dispozici až s placenou verzí). Nahrát můžete i vlastní.
Po výběru šablony už tvoříte obsah newsletteru. V záložce Blocks můžete přidat cokoli od obrázku, přes text, oddělovač, video až po ikonky sociálních sítí. V záložce Style pak upravujete velikosti a barvy jednotlivých částí.
Jakmile máte e-mail připravený, klikněte vpravo nahoře na Continue. Rozpracovaný e-mail si můžete uložit a kdykoli později se k němu vrátit. Mailchimp automaticky doplňuje newslettery v patičce o odkaz na odhlášení, který vyžaduje český zákon.
E-mail s poděkováním za odběr můžete nastavit pomocí automatických e-mailů. Při tvorbě nového tuto možnost najdete v záložce Automated a následně Welcome new subscribers. Toto poděkování lze vytvořit i pomocí vyskakovacího okna. V záložce Automated vyberte Subscriber activity a následně Thank pop-up form subscribers.
Pokud potřebujete odeslat e-mail jen vybraným skupinám odběratelů, vyfiltrujte si je v části, kde upravujete příjemce, konkrétně v nabídce Segment or Tag.
Tvorba reklamy
Create > Ad
Vybrat si můžete mezi reklamou na Facebooku/Instagramu nebo přes síť Google. Pro tvorbu reklamy je nutné nejprve navýšit rozpočet.
Automaticky tvořené reklamy nastavíte přes menu Automate > Ad.
Tvorba webové stránky
Create > Website
Můžete si vytvořit jednoduchou informativní stránku s doménou třetího řádu (nazev.mailchimpsites.com). Její tvorba probíhá pomocí bloků.
Tvorba stránky s přihlášením k odběru
Create > Landing page
Zde vytvoříte pěknou stránku s možností zadat e-mail k odběru novinek. Následně ji můžete propojit i s vlastní doménou.
Tvorba průzkumu
Create > Survey
Mailchimp umožňuje i tvorbu různých průzkumů či dotazníků spokojenosti. Vaši zákazníci vám tak mohou dát přímou zpětnou vazbu na konkrétní dotazy.
Tvorba příspěvku na sociální síť
Create > Social post
Příspěvek můžete připravit pro Facebook, Instagram a Twitter. Před dokončením takového příspěvku je třeba Mailchimp s danou sítí propojit.
Tvorba formuláře
Create > Signup form
Formulář můžete vytvořit klasický vložený i vyskakovací. Pro vložení formuláře je potřeba Mailchimp propojit vlastní stránkami (odkaz Connect site nahoře uprostřed). Formuláře můžete tvořit také přes sekci Audience.
Tvorba tištěného materiálu
Create > Postcards
Mailchimp umožňuje i přípravu tištěného materiálu a jeho rozeslání do 27 zemí světa. Přes menu Automate > Email lze nastavit i automatizaci.
Kampaně
Campaigns
V záložce Campaigns najdete přehled vytvořených newsletterů, příspěvků, reklam atd. Na obrázku např. vidíte přehled všeho, co jsme založili při popisu jednotlivých nástrojů. Správa kampaní se velmi podobá práci s příspěvky ve WordPress.
Správa kontaktů
Audience
Přes tuto položku v menu provádíte veškerou správu kontaktů a přihlašovacích formulářů. Možné jsou samozřejmě i hromadné akce. K dispozici máte i přehled přihlášených, nepotvrzených nebo odhlášených kontaktů a grafový vývoj v čase.
Přes audienci spravujete také skupiny odběratelů. Klikněte na tlačítko View contacts a následně v menu na Manage contacts > Groups. Skupiny slouží ke třídění různých okruhů odběratelů pro rozesílání různých typů e-mailů (např. vybraným můžete zaslat speciální neveřejnou akci, jiným zase informaci o soutěži, kdežto novinky posíláte všem atd.).
Tyto skupiny se mohou také objevovat i ve formulářích a sami odběratelé si mohou vybrat, zda chtějí např. odebírat newslettery, akce i soutěže apod. Toto nastavení záleží na vašem pojetí rozesílání novinek.
Formuláře k přihlášení spravujete v menu Signup forms. Zde můžete vytvářet i formuláře k uveřejnění na vlastních stránkách, a to jak vložené do libovolné stránky či widgetu (Embedded forms), tak ve formě vyskakovacího okna (Subscriber pop-up). Podrobně se tomu budeme věnovat v článku o propojení MailChimpu s WordPress.
Vaše značka
Brand
Přes položky v této části menu můžete spravovat svoje vlastní podklady. Můžete si např. uložit šablony a loga či jiné obrázky. Přes toto menu také spravujete propojení s vlastní doménou.
Statistiky
Reports
Přes Mailchimp dostanete velmi podrobné statistiky ke všem popsaným nástrojům. U newsletteru se např. dozvíte, kolik odběratelů jej otevřelo a kolik kliklo na který odkaz. Rozhodně to však není všechno.
V placené verzi se dostanete i ke komparativním přehledům.
MailChimp a WordPress
Uživatele redakčního systému WordPress bude asi přirozeně nejvíce zajímat možnost propojení. Základní cestou je nastavení propojení domény (Brand > Manage Domains). Jednotlivé formuláře a vyskakovací okna se pak dají jednoduše vložit do stránek pomocí vygenerovaného kódu.
Sami tvůrci služby Mailchimp vydali plugin, který spolupracuje pouze s WooCommerce. Díky němu můžete mj. nastavit i odeslání připomenutí zákazníkům, že mají nějaké zboží v košíku, ale nedokončili objednávku, nebo vyskakovací okno s formulářem k odběru novinek.
Z neoficiálních pluginů se službou Mailchimp nejvíce spolupracuje plugin MC4WP a blok s možností vložit formulář do článků a stránek nabízí i Jetpack. Několik dalších pluginů umí rovněž se službou Mailchimp spolupracovat.
My jsme se rozhodli věnovat možným způsobům projení vlastní článek, který se tu brzy objeví.