Chcete nebo potřebujete internetové stránky? Líbí se Vám WordPress a chcete si postavit stránky na WordPress? Tak vám doporučujeme si nejdříve přečíst tento článek. Podíváme se na šest základních rad, nad čím se ještě zamyslet, než začnete vytvářet internetové stránky, nebo než někomu zaplatíte za jejich vytvoření. Vezměte si do ruky tužku a papír a dělejte si poznámky.
1. Co od internetových stránek chci, aby dělaly?
Co bude hlavní cíl našich stránek? Co chcete, aby vaše nové internetové stránky dělaly?
- Budete chtít něco prodávat na internetu a provozovat e-shop?
- Poskytujete služby a díky internetovým stránkám chcete získat více zákazníků?
- Chcete vytvořit magazín jako idnes.cz, edna.cz a podobně?
- Chcete si zřídit blog, kde budete publikovat informace z oboru a chcete se stát autoritou v oboru?
2. Kdo se bude o internetové stránky starat nebo je provozovat?
Ať už chcete e-shop, nové firemní stránky nebo blog, máte zde v podstatě dvě možnosti:
- Někdo (vy, najatý člověk) se o stránky musí starat – koupíte si hosting (webhosting, VPS, cloud atd.), nainstalujete si blog, firemní stránky nebo dokonce e-shop na redakčním systému WordPress nebo podobném systému. Následně se někdo musí o internetové stránky pravidelně starat, někdo musí mít přístupy k zálohám, do redakčního systému, provádět aktualizace WordPress, pluginů a šablon. Osobně tohle odhaduji minimálně na několik hodin kvartálně.
- Nechci se o nic starat – existuje varianta takzvaného aplikačního hostingu, kdy si kupujete prostředí a nestaráte se o správu stránek z hlediska aktualizací systému, záloh, opravy a podobně. Nejznámější jsou u nás e-shopové systémy. Už za pár stokorun měsíčně si koupíte funkční e-shop, nastavíte na začátku pár věcí a můžete ihned prodávat. Staráte se jen o obsah stránek. Podobně existují weby i pro firemní stránky a blogování. Například wordpress.com nebo wix.com. Na podobných webech si na začátku nastavíte pár věcí a již se staráte jen o obsah.
Ovšem je potřeba dodat, že na pronajaté e-shopové platformě, wix.com nebo wordpress.com, jste omezeni tím, co daná služba umí. Pokud byste chtěli něco, co tato platforma neumí, tak máte pravděpodobně smůlu. Tyto platformy ale umí většinu důležitých funkcí, takže se není čeho bát.
Na druhou stranu, pokud si koupíte webhosting a nainstalujete si WordPress, nebo si na to najmete firmu, máte možnost si zde nastavit spoustu věcí. Máte zde volnost. Velmi často je ale tato volnost na škodu, protože existuje mnoho pluginů, šablon a jejich kombinace může často dělat problémy. Z dlouhodobého hlediska provozování WordPress na webhostingu může být problematické. Mnoho tvůrců šablon a pluginů po čase přestanou aktualizovat své dílo a vy to musíte nějak vyřešit.
Pokud máte hodně času a zájem se učit nové věci, doporučím vám vyzkoušejte si instalaci a provoz vlastního WordPress. Vyjde to mnohem levněji, avšak zaplatíte to svým časem. Pokud se o stránky nechcete starat, vyzkoušejte e-shopovou platformu nebo wordpress.com.
3. Plánování internetových stránek
Pokud chcete rozjet e-shop, nové firemní stránky, nebo jiný projekt, na kterém vám záleží a chcete na něm vydělávat, doporučuji vám, se podívat na níže uvedené video od Tomáše Kocifaje „Plánování webu“. V rámci plánování webu se zamyslete nad těmito body:
- Moje strategie a jak do ní zapadá moje nové internetové stránky?
- Kdo budou mí zákazníci nebo čtenáři? Zkuste je blíže specifikovat?
- Napište si první verzi textu, vytvořte koncept obsahu, který chcete mít na stránkách.
- Jak budu komunikovat?
- Jak otestuji funkčnost webu?
Mnoho dalších zajímavých rad najdete ve videu pod článkem.
4. Internetové stránky by neměli být jen o designu (pěkném vzhledu)
V níže uvedeném videu o plánování webu se mimo jiné dozvíte, že plánování webu není o designu. Na začátku můžete začít se standardní šablonou, které mají jak e-shopy, tak i systémy jako wix.com, wordpress.com. Spousty pěkných šablon pro WordPress (na webhostingu) najdete také na wordpress.org/themes.
Pokud stavíte svoji první internetovou stránku, začněte s málem a raději se věnujte funkčnosti stránek, obsahu, testování a propagaci.
5. Jak na svoji stránku dostanu návštěvníky, kupující nebo čtenáře?
Propagací internetových stránek se zabývá takzvaný „Marketing“. Marketing, respektive získávání návštěvníků vašich stránek, není přímo součástí tvorby internetových stránek. Je ale důležité se nad tím již od začátku zamyslet. Pokud si zřídíte internetové stránky a nebudete je nikde propagovat, tak budete jako známá „Hospoda na Mýtince“, která je umístěna na odlehlém místě v lesích (původní majitel si nepřál, aby mu tam chodili lidi).
Můžete si sice budovat návštěvnost z vyhledávačů psaním kvalitních a unikátních textů v případě blogu. Pokud ale plánujete zřídit e-shop, firemní stránky nebo jiný projekt, který vám má vydělávat nebo přivést platící zákazníky, je důležité se zamyslet nad tím, jak budete propagovat vaše nové internetové stránky. Kolik vás bude stát tato propagace, jaký máte do začátků rozpočet, nebo kolik můžete dát měsíčné na reklamy?
Zde vás chci upozornit na to, abyste nedávali všechny finance na tvorbu nových internetových stránek. Počítejte s tím, že možná budete muset dát, minimálně ze začátku, nějaké finance také do marketingu. A i když si budete marketing dělat sami, budete potřebovat peníze na reklamu (na kredit).
6. Obecně existují tři způsoby, jak si můžete pořídit nové Internetové stránky
1. Necháte si stránky naprogramovat na míru
Vytvoření internetových stránek na míru je většinou hodně drahá záležitost, avšak můžete si vymyslet, co chcete. Navíc vám v tomto případě většinou udělají unikátní design na míru.
2. Vytvoříte si stránky na open source redakčním systému WordPress
Vytvoříte si stránky na open source redakčním systému WordPress nebo podobném systému. Zde potřebujete vlastní webhosting nebo silnější variantu hostingu VPC či cloud. Na webhostingu si na jedno kliknutí nainstalujete WordPress, nastavíte šablonu, pluginy a vše co potřebujete. Zde se však někdo musí starat o provoz stránek, a tím myslím aktualizace, zálohy stránek a podobně.
Můžete si zaplatit vytvoření stránek od někoho jiného. V tomto případě by vám však měl minimálně dodat základní dokumentaci ke stránkám. Někdo se však o stránky bude muset občas postarat, aktualizovat. Pokud se něco porouchá, bude je muset někdo obnovit ze zálohy.
3. Nechcete se o nic starat a vystačíte si se standardními funkcemi a designem
Pro tento případ jsou u nás nejčastěji používané eshopové platformy, jako Shoptet nebo Weby24. Koupíte si za několik stokorun ročně hotové stránky, nastavíte si na začátku pár věcí a později se staráte jen o obsah. Častokrát vám i zde udělají design na míru. Mají ale také základní šablony, které si jednoduše upravíte.
Podobně je tomu u WordPress. Můžete si instalovat vlastní WordPress, z wordpress.org, jak jsme to popsali o odstavec výše, nebo si můžete pronajmout wordpress.com a řešit jen to důležité jako je obsah stránek a on-line komunikaci se zákazníky.
Pokud plánujete e-shop, doporučuji vám využít systém Shoptet, Weby24 nebo podobný systém. Nepoužívejte na e-shopy Woocommerce, Prestashop a podobné systémy. Je s tím mnoho práce a vy potřebujete něco stabilního.
Nyní s podívejte na video Plánování webu.