Už jste v problematice SEO narazili na pojmy long tail nebo konkrétní (dlouhé) klíčové fráze a ptáte se, co to vlastně je? V předchozím článku jsme si popsali, proč jsou v rámci SEO důležité názvy stránek (title tag) a popis stránky (meta description), dnes na tuto problematiku navážeme pojmem long tail.
Long Tail – identifikuje víceslovné klíčové fráze
Long tail můžeme do češtiny přeložit jako dlouhý ocas nebo dlouhý chvost a občas se můžete setkat i s těmito českými termíny, které napovídají, že se jedná o dlouhé klíčové fráze.
Říkáte si, že lidé častěji hledají jednoduché či maximálně dvojslovné výrazy? Máte pravdu, skutečně tomu tak je. Problémem krátkých (jedno až dvojslovných) výrazů hledaných v Google nebo Seznamu je ovšem to, že výsledek hledání obsahuje obrovské množství odkazů, kde na nejlepších pozicích jsou špičky v daném oboru. Prosadit se v takovém konkurenčním prostředí je často velmi pracné a drahé.
Zde nastupuje na scénu využití long tail ve vyhledávání, což znamená identifikovat související vyhledávání, které však obsahuje víceslovné fráze (delší klíčové fráze). Těchto delších klíčových frází je více, ale mají menší hledanost. Podívejte se do tabulky níže na konkrétní případ. Zaměřením se na „long tail“ víceslovné klíčové fráze se zaměříte na hledající, kteří vědí, co chtějí, a hledají něco konkrétního. S tím souvisí kvalitnější návštěvnost vašich stránek, ale také to znamená více práce pro vás. Musíte obsáhnout daleko více frází, kde každá má nižší hledanost. Máte však velkou šanci se dostat na první místa ve vyhledávání a získat návštěvnost z google a seznamu (SERP).
Základy SEO
Série článků kde se podíváme na základy SEO
Krátké klíčové fráze vs. long-tail fráze
Podívejte se na pár příkladů krátkých a dlouhých klíčových frází.
Krátká (silně konkurenční) hledaná slova: | Long tail, tedy dlouhé hledané fráze | ||||
---|---|---|---|---|---|
Dům | Dům 3+1 v Kolíně | RD se zahradou na Rakovnicku | Výhody a nevýhody bydlení v novostavbě | ||
Dovolená | Madeira – last minute dovolená v červenci 2022 | Slovinsko – poznávací zájezd s koupáním | Kilimandžáro – dvoutýdenní expedice s dopravou | ||
Káva | Káva arabica – velké balení | nejdražší kávy světa | Kávu s mlékem nebo bez mléka? | ||
Čaj | Kořeněný sladký čaj masala | Kvalitní zelené čaje z celého světa | Bylinné čaje, nebo nálevy? | ||
auta | Terénní 4×4 | Velké rodinné auto | Jak vybrat ojetinu, na co si dát pozor | ||
pračka | Pračka s vrchním plněním | Pračky českých výrobců | Pračka se sušičkou a její spolehlivost | ||
postel | Rodinná postel na míru | Jednoduché levné letiště | Postel s úložným prostorem | ||
matrace | Matrace z paměťového materiálu | Matrace 160×200 cm | Nafukovací matrace 80×200 cm |
Obecný pojem přivede návštěvníka, konkrétní fráze zákazníka
Vlevo výše uvádíme silně konkurenční slova, která návštěvníci a zákazníci často hledají, ale dostat se na první příčky ve výsledcích jejich vyhledávání je pro nový webový projekt téměř nemožné. Můžete jim odpovídat sebevíce, přesto se tam hned nedostanete a ani nemá smysl cílit přímo na taková slova.
Zaměřte se naopak na dlouhé fráze, jejichž příklady jsme uvedli vpravo. Obecné krátké fráze zpravidla dovedou hledajícího na stránky s obecnými informacemi, jako je např. Wikipedia, konkrétní informační sekce velkých a zaběhlých e-shopů, webové prezentace výrobců a cestovních kanceláří (podle druhu hledaného produktu, samozřejmě) a tak dále. Jistě, na takových stránkách si návštěvník přečte obecné informace a začne se rozmýšlet, který konkrétní výrobek (službu) si koupí. V další fázi tak už nebude hledat jen „auto“ nebo „pračku“, zaměří se na výrobky konkrétních značek, případně pak na jejich konkrétní modely. Dostane-li se návštěvník skrze konkrétní hledanou frázi na vaše stránky a budete-li tam mít dostatek relevantních informací, zvyšuje se tím i pravděpodobnost, že se z něj stane váš platící zákazník, protože si daný produkt rovnou bude chtít i koupit.
Lepší výsledky u krátkých frází se následně dostaví také
Nejlepší na tomto postupu je to, že si nejen přilákáte více zákazníků/návštěvníků s konkrétním požadavkem, ale také to, že vyhledávače začnou vaše webové stránky řadit na přednější pozice ve výsledcích vyhledávání i u kratších slov a frází, které jsme výše označili za krátké, a to zcela automaticky. Nemusíte se tedy bát, že byste si tímto postupem zavřeli dveře před návštěvníky hledajícími jednotlivá klíčová slova.
Ovšem pozor – počet slov ještě nedělá z klíčové fráze long-tail frázi. Mnozí SEO specialisté upozorňují na to, že se jedná o oblíbený omyl. Long-tail fráze je taková, která se řadí mezi ty méně hledané. Rozhodně existují i fráze o několika slovech, které jsou naopak hledány často. Ty se mezi long-tail klíčové fráze zařadit ale nedají, protože zcela popírají princip, který jsme si popsali výše. Analýza takových klíčových frází může být složitá a časově velmi náročná, z dlouhodobého hlediska se však rozhodně vyplatí.
V příštím článku se opět podíváme na SEO v praxi, a to konkrétně na nastavení obrázků. V některých z pozdějších článků se ale zaměříme přímo na analýzu klíčových slov a nástroje, které se vám na to budou hodit.