Další český profesionální nástroj pro tvorbu newsletterů je Ecomail. V rámci e-mailového marketingu poskytuje všechny standardní služby včetně automatizovaných e-mailů a zpráv do messengeru odesílaných na základě nějaké konkrétní událost (např. opuštění košíku). Umožňuje i propojení s Facebookem a Instagramem.
Ecomail nabízí základ zdarma do 200 odběratelů a 200 e-mailů měsíčně a některé funkce nabízí až ve vyšších balíčcích. My se zaměříme na možnosti nejnižšího bezplatného balíčku a možnosti propojení s redakčním systémem WordPress.
Jednorázové kampaně
V menu Kampaně spravujete a vytváříte jak e-mailové, tak sms kampaně. Pro vytvoření nové stačí kliknout na zelené tlačítko + Nová kampaň a následně si vybrat e-mailovou nebo sms variantu. V obou případech je potřeba vyplnit její název.
V dalším kroku vybíráte seznam nebo více seznamů odběratelů a případně i jejich segment (vizte níže). K dalšímu kroku se dostanete pomocí modrého tlačítka Pokračovat ve spodní části stránky.
Emailing pro WordPress
Série o emailing službách nejen pro WordPress.
Během vyplňování informací o kampani, jako je název odesílatele, si můžete povšimnout rozdílu základní verze a placené verze Marketer+. Zjistíte tak, že např. A/B testování, nastavení vlastní hlavičky e-mailu a příspěvek na Facebooku je možné ke kampaním nastavit až s nejvyšší verzi Ecomailu. V základní verzi máte k dispozici pouze trackování pomocí Google Analytics.
Pokračujete výběrem a editováním šablony e-mailu, které probíhá přes intuitivní builder jako u jiných nástrojů pro tvorbu newletterů. Jakmile máte hotovo, klikněte na Uložit a zavřít. K e-mailu budete moci následně připojit i přílohu.
K dispozici je i možnost odeslání testovacího e-mailu s náhledem kampaně a jeho otestování na to, zda projde spam filtrem. V případě problému Ecomail vypíše podrobnosti.
Na konci už jen potvrdíte odeslání vytvořené kampaně, případně nastavení času odeslání. Všechny vytvořené kampaně se automaticky ukládají vč. těch zatím neodeslaných.
Automatizované kampaně
Kampaně, které reagují na určité akce, nastavujete a spravujete v menu Automatizace. Nové automatické kampani nejdříve nastavíte název a frekvenci spouštění a vyberete seznam kontaktů. Následně přidáte trigger – pravidlo, na jehož základě se kampaň odešle. Vybrat můžete konkrétní datum, prokliknutý odkaz, přihlášení k odběru a další. Můžete tak vytvořit e-maily s přáním k narozeninám nebo s poděkováním za odběr.
Zajímavé příklady automatizací od Ecomailu:
- odeslání uvítacího e-mailu ihned po registraci,
- odeslání uvítacího e-mailu ihned po registraci a další e-mail 3 dny po registraci,
- připomenutí opuštěného košíku a odeslání slevového kódu,
- odeslání slevového kupónu na narozeniny uživatele,
- přihlášení uživatele do seznamu kliknutím na odkaz v e-mailu a webhook,
- otevření e-mailu a větší množství podmínek.
Detailní informace najdete v článku nápovědy Ecomailu Modelové příklady automatizací. Článek je česky, což je pro mnoho lidí velké plus.
Kontakty – segmentace, preference
V menu kontakty můžete spravovat a vytvářet seznamy odběratelů.
V podrobnostech každého seznamu (stačí kliknout na jeho název) můžete následně nastavit třídění odběratelů na základě segmentů. Při vytváření nového segmentu vyberete z menu pole údaje, který vás pro segmentaci zajímá (jméno, PSČ, město, datum narození a další vč. aktivity odběratelů a vlastního pole). Podmínek je možné vybrat několik najednou pomocí tlačítek + Nebo nebo + A zároveň.
Při sbírání dat do konkrétního seznamu můžete dát klientům na výběr, jaká konkrétní sdělení od vás budou dostávat. Toto nastavení provádíte pomocí položky Preference. Vybrat si pak můžete ze zaškrtávacích políček, přepínače i výběru. S preferenční skupinou pak můžete dále počítat ve formulářích nebo kampaních.
Pokud potřebujete sbírat údaje, které běžně nejsou k dispozici, můžete přidat další přes Vlastní pole.
Kontakty – formuláře
Formuláře vytváříte na míru konkrétního seznamu. K dispozici jsou klasické formuláře na stránku, vyskakovací (pop-up) a také vysouvací lišta. V dalším kroku vybíráte šablonu, kterou můžete následně editovat. Právě zde můžete přidat možnost výše vytvořených preferencí (na našem příkladu zaškrtávací pole 1234 z preferenční skupiny Top odběratelé). Po dokončení úprav klikněte na Uložit a zavřít.
Vložení formulářů Ecomail na stránky (WordPress)
K vložení formuláře do vlastních stránek klikněte na Použít formulář v jeho editačním prostředí a zkopírujte si vygenerovaný kód.
Pro redakční systém WordPress nemá Ecomail připravený žádný plugin. V případě běžného formuláře ale můžete vložit vygenerovaný kód do libovolné stránky nebo příspěvku přes blok Vlastní HTML.Do zápatí nebo do postranního panelu jej vložíte pomocí widgetu Vlastní HTML.
Do widgetu v zápatí jsme zkušebně umístili i kód k vysouvacímu formuláři. V některých šablonách to ke správnému fungování stačilo, v jiných ne. Doporučujeme proto vložit jej stejně jako u vyskakovacího okna, vizte popis níže.
Pro vyskakovací okno doporučujeme vložit javascriptový kód ihned pod počáteční tag <body> (zpravidla se nachází v souboru header.php nebo index.php).
Kontakty – import kontaktů, další nastavení
V nastavení každého seznamu odběratelů můžete ještě nastavit odesílatele a e-mail pro odpovědi, pravidla registrace (např. double opt-in) a způsob odhlášení.
Hned v následující položce můžete importovat své kontakty odjinud, a to několika způsoby.
Ecomail umí také hlídat svátky a skloňovat jména. Tuto službu zapnete v dalším poli menu.
V neposlední řadě můžete službu propojit s Facebook Messengerem.
Reporty a porovnání kampaní
Ecomail sbírá ke každé kampani data, z nichž vyrobí přehlednou statistiku. Tu si můžete zobrazit v menu Reporty a také si můžete reporty za různá období vyexportovat. Můžete také vůči sobě porovnat dvě různé kampaně.
Další nástroje a možnosti služby Ecomail
Prošli jsme si základní možnosti služby Ecomail, které využijí i autoři menších projektů. Z dalších nástrojů můžeme zmínit ještě multi-channel marketing pomocí integrace s Facebook Custom Audiences,
Kanály se zbožím, tzv. zbožové feedy z Heureky nebo Zbozi.cz můžete do svých e-mailů vložit až v nejvyšší hrazené variantě. Totéž platí pro datové feedy. Nejlevnější varianta tarifu Marketer+ s možností 200 kontaktů stojí 150 Kč měsíčně. Služba ale počítá i s velkým počtem odběratelů (40 000 a více). Jako další placené služby nabízí Ecomail různá školení, vytváření šablon, nastavení automatizace nebo celkovou marketingovou podporu.